OOGG

OOGG  - ombuds in de GGZ

OOGG helpt bij vragen en klachten met betrekking tot patiëntenrechten in de geestelijke gezondheidszorg. OOGG is gebonden aan beroepsgeheim en meerzijdig partijdig. Dat wil zeggen dat de belangen van alle betrokkenen worden gezien en gesteund.

Onafhankelijke ombudspersonen

De wet op de patiëntenrechten van augustus 2002 geeft elke patiënt het recht om een klacht in te dienen bij een ombudspersoon. Sommige voorzieningen in de geestelijke gezondheidszorg werken met een interne ombudspersoon, maar de meeste voorzieningen ook met een onafhankelijke ombudspersoon.

De onafhankelijke ombudspersonen werken voor Psyche VZW, onafhankelijk van de voorziening. Hierbij wordt rekening gehouden met de afspraken tussen Psyche en de voorziening.

Opdrachten van de externe ombudspersoon 

  • Vragen en klachten voorkomen door communicatie tussen patiënt en hulpverlener te bevorderen
  • Bemiddelen bij klachten over de uitoefening van je patiëntenrechten
  • Patiënten doorverwijzen als OOGG geen mandaat heeft of patiënt verdere stappen wilt ondernemen
  • Informeren over de organisatie, de werking en de procedures van de ombudsfunctie
  • Aanbevelingen formuleren om klachten te voorkomen
  • Een jaarverslag publiceren met een overzicht van de klachten en de aanbevelingen.

Werkwijze OOGG

Ombudspersoon luistert, informeert, signaleert, coacht en bemiddelt

De onafhankelijke ombudspersonen kunnen helpen om de relatie tussen patiënt en hulpverlener te herstellen. We streven ernaar het probleem op te lossen op een aanvaardbare manier voor alle partijen.

De vraag bepaalt wat we doen – en dat doen we altijd in onderling overleg.

We winnen de informatie in die nodig is om te kunnen bemiddelen. Daarvoor kunnen we ongehinderd contact opnemen met alle mensen of diensten die betrokken zijn bij de klacht. In de loop van de procedure volgen we alles verder op om de patiënt op de hoogte te houden. 

Leidt de bemiddeling niet tot een oplossing? Dan informeren we de patiënt door over andere mogelijkheden om hun klacht af te handelen. Afgehandelde aanmeldingen registreren we anoniem.

Jaarverslagen 

Het jaarverslag geeft een overzicht van de klachten en aanmeldingen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Het vergelijkt de cijfers ook met die van vorige jaren. Ombudspersonen kunnen ook aangeven welke moeilijkheden ze in een ziekenhuis ervaren. 

Op basis van onze aanbevelingen kunnen organisaties de kwaliteit van hun zorg verbeteren. Op korte termijn kan het jaarverslag een aanzet zijn om concrete, vaak preventieve kleine maatregelen te nemen. Op lange termijn kan het ook leiden tot structureel overleg in een organisatie of zelfs tot langere processen waarvoor eventueel ondersteuning nodig is van de overheid.

Het Vlaamse jaarverslag geeft een globaal overzicht en wordt bezorgd aan de Vlaamse ombudsman. Daarnaast krijgen alle ziekenhuizen een apart verslag met toelichting over hun eigen voorziening. Die deelverslagen gaan naar de beheerder, de hoofdgeneesheer, de directeur en de medische raad van het ziekenhuis. Ook in het jaarverslag garanderen we de anonimiteit van alle klagers en andere betrokken personen. 

Vlaams jaarverslag OOGG 2024

Vlaams jaarverslag OOGG 2023

Vlaams jaarverslag OOGG 2022

Vlaams jaarverslag OOGG 2021

Vlaams jaarverslag OOGG 2020

Vlaams jaarverslag OOGG 2019

Vlaams jaarverslag OOGG 2018

Vlaams jaarverslag OOGG 2017

Vlaams jaarverslag OOGG 2016

 

Maak kennis met de ombudsen 

De ombudsen van OOGG staat klaar voor alle vragen. 

Maak kennis met het OOGG team


© 2025 Psyche - Geestelijk gezond Vlaanderen