Beeldvorming
Psyche en Te Gek!? streven naar het openlijk bespreekbaar maken van geestelijke gezondheid en psychische kwetsbaarheid in de samenleving.
Het belang van beeldvorming
Eén persoon op drie krijgt ooit te maken met psychische problemen. Toch praten mensen vaak nog te weinig over over hoe ze zich echt voelen. Hardnekkige vooroordelen, stigmatisering, schaamte of gebrek aan kennis zorgen ervoor dat hulp vaak te laat wordt ingeschakeld.
Te Gek!? wil dit veranderen, door stigma’s weg te werken en mensen bewust te maken van de impact ervan. De organisatie informeert het brede publiek via o.a. de website en toegankelijke folders over veelvoorkomende psychische klachten en problemen. Daarnaast zet Te Gek!? in Vlaanderen informatieve en taboedoorbrekende campagnes op rond geestelijke gezondheid, in samenwerking met partners en ambassadeurs. Via ervaringsverhalen geeft Te Gek!? een stem aan wie met psychische klachten en problemen kampt, inclusief hun naasten, bijvoorbeeld op het actieplatform. Ten slotte zet de organisatie ook mee haar schouders onder de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid.
Campagnes
Met de jaarcampagnes wil Te Gek!? geestelijke gezondheid meer bespreekbaar maken en correcte informatie bieden over psychische klachten en problemen, en dit bij verschillende doelgroepen.
Huidige campagne – ‘Kijk eens onder de schil’
Momenteel loopt de campagne ‘Kijk eens onder de schil’. Met deze campagne wil Te Gek!? psychische klachten en problemen bij oudere volwassenen onder de aandacht brengen, zowel bij henzelf, hun omgeving als professionals. Psychische problemen bij 65-plussers worden immers vaak niet herkend. We beschouwen de signalen ten onrechte als iets wat hoort bij het ouder worden. En zelf vinden oudere volwassenen het vaak moeilijk om over hun kopzorgen te praten.
Eerdere campagnes
- Tijdens de ‘Open Geestdagen’ zet de geestelijke gezondheidszorg in Vlaanderen en Brussel gedurende een weekend lang de deuren wijd open voor het publiek. De eerste Open Geestdagen vonden plaats in oktober 2023. In 2026 organiseert Te Gek!? de tweede editie, op 10 en 11 oktober.
- ‘Dat lucht op’ richt zich naar prille ouders, en hun omgeving. De periode tot 2 jaar na de geboorte kan namelijk extra uitdagend zijn. Soms ben je even op en dan kan de juiste steun écht opluchten. Door het taboe te doorbreken wil Te Gek!? tonen dat steun vragen aan de omgeving oké is.
- Met de vroegere campagne ‘4 voor 12’ wijst Te Gek!? op het belang van signaalherkenning. Er zijn heel wat signalen die erop kunnen wijzen dat iemand het moeilijk heeft. Door alert te zijn voor deze signalen kan er op tijd hulp geboden worden.
Samenwerking tussen te Gek!? en Psyche
Psyche vzw is actief op heel wat domeinen binnen de geestelijke gezondheid(szorg) en lanceert initiatieven ter bevordering van herstelgerichte zorg en geestelijke gezondheid. Naar het brede publiek toe wenst de organisatie mee te werken aan een correcte beeldvorming. Psyche en Te Gek!? engageren zich om de constructieve samenwerking rond beeldvorming en destigmatisering onder de vlag van Te Gek!? duurzaam verder uit te bouwen.
Gerelateerde documentatie
In onze kennis- en documentatiedatabank vind je allerlei brochures, infographics, factsheets en meer over verschillende thema’s binnen de geestelijke gezondheidszorg.